Hongkong

De Parelrivier stroomafwaarts volgend ligt Hongkong op minder dan 200 kilometer van Guangzhou. Wij overbrugden deze afstand per boot, reistijd ongeveer twee uur. Deze morgen, op 4 augustus, was het heel erg rustig op de weg. En het gevolg was dat wij heel vroeg in het havengebouw waren.

Voordat we de boot opgingen, moesten we door de Chinese douane, China uit. En na een weinig spectaculaire tocht arriveerden we aan het eind van de morgen in Hongkong. Daar gingen we weer door de gezondheidscontrole en de douane. En zo kwamen we in de Special Administrative Region Hongkong. Redelijk snel kwamen we in ons hotel. Vrijwel direct gingen we weer op pad.

Hongkong bij avond

Hongkong Hongkong bestaat uit ruim 200 eilanden en het schiereiland Kowloon. Van de eilanden zijn er maar enkele bewoond zijn. Op het grootste eiland, Hongkong Island, was ons hotel. De eerste middag zijn we naar Kowloon gegaan, met een veerboot overgestoken. We hebben er uitgebreid rondgekeken. De boottocht bij avond die we plan waren, kon niet doorgaan vanwege de harde wind. In plaats daarvan hebben we de tijd genomen om te genieten van de vele verlichte gebouwen aan de overkant van het water. Daarna zijn we met een treintje over een heel steil spoor naar The Peak gegaan. Boven hadden een prachtig uitzicht over het verlichte Hongkong bij avond. Alleen was er inmiddels wel een “typhoon alert 3″. Deze waarschuwingen komen voor oplopend van 1 tot en met 8. De verwachting was dat aan het eind van de avond zou worden opgeschaald naar 8. Iedereen werd dan ook verzocht om direct met het treintje naar beneden te gaan. Het was er gigantisch druk. Eenmaal terug in het hotel was er niets over een typhoon op de televisie te vinden. De volgende dag bleek dat de typhoon helemaal niet meer naar Hongkong zou komen. Het alert was teruggebracht naar 1.

De roltrap in Hongkong

De volgende dag hebben we uitgebreid rondgekeken op Hongkong Island. De hoogteverschillen zijn op deze rots behoorlijk (zie ook foto links). En het was jammer dat het nogal regende. ‘s Middags ben ik eerst aan het winkelen geweest (fotospullen). Later ben ik via het enorm lange stelsel van roltrappen (zie foto rechts) naar de Botanical and Zoological Gardens geweest. Het plantendeel viel me nogal tegen. De dieren (waarvoor ik niet was gekomen) zagen er erg gezond uit; ze zaten in schone hokken. Het regende nog steeds, dus veel plezier aan het lopen had ik ook niet. Ik ben maar met de taxi naar het hotel teruggegaan.

Drukte 's avonds in Hongkong

‘s Avonds zijn we met de taxi naar het centrum gegaan om daar (alweer) heerlijk te eten (foto rechts).

De volgende dag, donderdag 6 augustus, hebben we Hongkong verlaten vanaf het nieuwe vliegveld. ‘s Avonds om half twaalf was ik weer thuis. Mede dankzij het tijdsverschil van zes uur, was ik op één dag 22 uur onderweg.