Naar Knight Inlet en Telegraph Cove

Voor vandaag stond de wekker weer klaar, maar dat was niet nodig. We ontbijten, doen geld voor de camping in een envelop en dat dan weer in de bus van het kleine kantoor. Een beheerder hebben we niet gezien. We gaan met de camper naar de haven. Want als we terug zijn, willen we oversteken naar Vancouver Island.

Aan de steiger ligt een klein motorbootje op ons te wachten. We zijn er volgens afspraak om acht uur en we gaan, uiteindelijk met negen passagiers, onderweg, tussen de heuvels door, de Knight Inlet in. (Een inlet is een diepe inham van de zee tussen de bergen.) Het is behoorlijk grijs en fris. Onderweg zie ik een bultrugwalvis in de verte. Verder zien we de nodige zeehonden.

Knight Inlet laag water
Ganzen vliegen over

De zon is gaan schijnen en we bereiken het einde van het bevaarbare deel, althans voor deze boot. We leggen aan aan een houten steiger om over te stappen in een kleinere boot met platte bodem en buitenboordmotor en we varen nog verder Knight Inlet in. Het is laag water. Op verschillende plekken blijven we een tijd kijken, maar er is weinig bijzonders te zien. Wel zien we de nodige vogels, vooral jonge witkopzeearenden.

Grizzly beer

We zijn weer een stuk verder. De boot ligt rustig in het water. Wij zijn stil. Van rechts komt een krakend geluid. En ineens is daar een grote grizzlybeer. Het is een mannetje. De beer gaat op zijn dooie gemak het water in, het kleine eilandje op, aan de andere kant er weer af om langs de andere oever langzaam om de bocht te verdwijnen.

Net zo langzaam als we gekomen zijn, gaan we weer terug naar de steiger. Het is mooi hier, in de zon. Maar veel spectaculair wild zien we niet meer. Op de steiger lunchen we.

Knight Inlet hoog water

Na de lunch gaan we nog een keer in de richting van het eindpunt. Nu is het hoogwater. Het ziet er echt anders uit. Waar we vanmorgen nog werden getrokken, varen we nu gewoon verder. We komen nu ook een stuk verder dan vanmorgen. Maar ook nu zien we weer weinig wild. Er zijn heel veel zalmen in het water. We zien hier zelfs een paar keer een zeehond zwemmen.

Knight Inlet

Zalmen
Zeehonden

Terug bij de steiger stappen we weer over in de grotere boot voor de terugtocht.

Onderweg stoppen we om te tanken. We moeten om veiligheidsredenen van de boot af tijdens het tanken. Bij een gebouwtje zit een nest met jonge zwaluwen. Een volwassen zwaluw komt ze af ten toe voeren. Maar dan moet je wel heel goed opletten, zo snel gebeurt het voeren.

Rond vier uur zijn we weer in Alert Bay, tijd genoeg om het veer te halen.

Op Vancouver Island rijden we in de richting van Telegraph Cove. De camping, Alder Bay, ligt er enkele kilometers voor. We krijgen een plaats aangewezen vlak bij de zee, met uitzicht op Cormorant Island.

We eten buiten aan de campingtafel, terwijl de zon prachtig ondergaat en Cormorant Island in de mist ligt. We hebben ons eten op net voordat het donker wordt. We hebben een prachtige dag achter de rug.

Gereden: 18 km, totaal 2198 km

Verder naar de volgende dag

Terug naar de vorige dag