Labrador (1)

5 augustus

Ik ben ’s nachts een paar keer wakker. Ondanks dat heb ik toch goed geslapen. Om vier uur staan we op en een half uur later gaan we met het busje naar de luchthaven. Het vliegtuig vertrekt op tijd, half zeven.

De vluchten gaan allemaal zoals verwacht mag worden. Alleen de vlucht van Goose Bay naar Nain heeft iets bijzonders. Nu ís de geplande overstaptijd krap, nl. 10 minuten. Verder gáát deze aansluiting bijna altijd te laat weg. Maar nu dreigt er toch iets mis te gaan. Maar we komen aan boord van het toch wel kleine toestel.

Nain

Eenmaal in Nain, leggen we in het, simpele, hotel de spullen op de kamers. Daarna volgt de “briefing” door Lo. We hebben zo’n anderhalf uur om Nain even te bekijken. Daarna dineren we met ons allen. Na het eten lopen we door Nain en kijken we bij een plaatselijke kunstenaar naar wat kleine beeldjes.

6 augustus
We doen rustig aan met opstaan, ontbijten en inschepen. De hele dag zijn we op de boot met Henry en Edward. We varen langs een fraai, woest gebied met veel eilandjes. We zien onze eerste zwarte beer, de nodige robben en eidereenden.

bereiden van kariboevlees

Voor de lunch maakt Lo iets met kariboevlees, heerlijk.

In de middag beginnen mijn darmen weer op te spelen. Het begint te regenen en ik ga binnen zitten. Tussen de rugzakken en andere bagage val ik in slaap. Later is de bewolking schitterend voor de foto’s.

Labrador kust

Het avondeten ruikt voortreffelijk en ziet er ook zo uit. Maar ik eet maar niets. De anderen gaan aan land, ik blijf op de boot slapen om maar dichter bij de wc te zijn. Op de boot gaan we vroeg slapen, kwart over negen.

7 augustus
Om zeven uur word ik wakker. Ik ben niet naar de wc geweest en hoef nu nog niet. Dat is al vast een goed teken. Het regent. Edward haalt Lo en brengt hem met alle spullen voor het ontbijt weer terug. Ik blijf op de boot ontbijten, toast en thee.

De boottocht is werkelijk fantastisch. Ik leef me flink uit met fotograferen en, wat minder, ook met filmen. We varen langs nogal wat ijsbergen. Bij een kleinere stoppen we en varen we er met de kleine boot langs. Er ligt een zeehond op die vlug in het water verdwijnt.

Boot voor de kust van Labrador
Labrador kust

Hebron (Labrador)

Tegen de avond komen we bij Hebron aan. Het is er vergeven van de muggen. We zetten ons kamp op, met twee groepstenten en een schrikdraad eromheen. Daarna eten we weer op de boot en gaan we weer terug naar het kamp voor de nacht.

Kariboes

8 augustus
We ontbijten weer op de boot. Terug in het kamp pakken we onze spullen om op weg te gaan voor een wandeling van zo’n 15 kilometer.

Onderweg zien we twee mannetjes kariboes, een zeehond en een wolf. Dat laatste is overigens zeldzamer dan het zien van ijsbeer.

9 augustus

Beheerders Hebron

Vandaag hebben we een rustige dag afgesproken. We gaan naar de nederzetting Hebron. Een kleine baai scheidt ons kamp van Hebron (UNESCO heritage site). We bekijken de vorderingen van de restauratie van het grote kerkgebouw. En we ontmoeten de familie die daar nu woont alsbeheerder. We krijgen twee chars, een zalmsoort, van ze.

We lunchen laat op de boot. Daarna gaan we via wat rondjes om de “lokale ijsberg” naar de overkant van de baai. Daar maken we een interessante wandeling langs archeologische plaatsen, langs plaatsen waar door de Innuit gejaagd wordt en langs een soort groeve waar zeepsteen wordt gevonden.

Ga terug naar Canada van oost naar west

Ga terug naar Montréal

Ga verder naar Labrador (2)